Adfunding
Marketing

Een basisgids voor SEO

SEO is tegenwoordig een steeds belangrijkere factor in het goed vindbaar maken van een bepaalde website. Wanneer deze techniek niet wordt toegepast zal een website geen toppositie bereiken en daardoor veel potentiële klanten missen. Dit vakgebied is zeer breed en kent veel verschillende tactieken om een pagina op nummer 1 te krijgen. In deze blog gaan we enkele van deze technieken beschrijven zodat jij een basiskennis van SEO krijgt.

Tip 1: Zoektermen gebruiken

Het gebruiken van jouw zoekterm in de tekst is erg belangrijk, maar zorg er voor dat je de tekst niet gaat ‘stuffen’ met het keyword. Zorg dus dat het niet overdreven wordt. Dit zal niet fijn lezen, maar zal Google ook niet waarderen. Bij de opening en het einde van het bericht is het belangrijk jouw zoekterm voorkomt. Verder wordt er aangeraden om ongeveer per 100 woorden het woord weer te gebruiken. Maar dit is geen vast gegeven, zorg er vooral voor dat de tekst goed leesbaar en de bezoekers blijven.

Tip 2: Zoekwoorden

Voor je aan je nieuwe pagina of blog gaat beginnen, is het belangrijk om te weten hoe je dit gaat schrijven, zodat het SEO geoptimaliseerd is. Het is altijd goed om van te voren uit te zoeken waar je naartoe wil met het artikel. Zodra je dat weet, is het belangrijk om de beste zoektermen te kiezen.

Om te beginnen is het belangrijk dat je weet welke zogeheten keywords en keyphrases / questions gekoppeld zijn aan jouw onderwerp. Dit kan je doen door te Googlen, of door gebruik te maken van daarvoor geschikte tools. Uit dit onderzoek kun je in ieder geval afleiden hoe groot de concurrentie is, maar ook wat bijvoorbeeld ‘gerelateerde zoekopdrachten’ zijn. Deze kun je onderaan Google vinden. Door de gerelateerde zoekopdrachten te gebruiken, kun je inspelen op een bredere zoekvraag.

Tip 3: Afbeeldingen

Een blog of pagina dient in ieder geval een zogeheten uitgelichte afbeelding te bevatten. Dit is vooral bij blogs van belang. Daarnaast is het afhankelijk van de lengte van de tekst of je meerdere afbeeldingen toevoegt. Zeker bij lange pagina’s en berichten is het belangrijk dat je de tekst afwisselt met afbeeldingen. Zorg dat je bij de afbeeldingen de juiste alt-tag en titel toevoegt.

Tip 4: Een goede titel

Het hebben van een goede titel op je pagina is erg belangrijk. Ten eerste omdat de bezoeker de titel te zien krijgt bij de zoekresultaten, het moet dus aanspreken en relevant zijn. Ten tweede is de titel een belangrijk factor voor de ranking binnen Google.  Je zorgt hierbij dat jouw zoekwoord in de titel verwerkt is. Op deze manier speelt er alweer een extra factor mee voor jouw ranking!

Tip 5 : Toepassen van subtitels

Het toepassen van een goede titel is erg belangrijk voor de vindbaarheid. Google indexeert de pagina door je titel en de subtitels te analyseren. Je pagina of artikel wordt duidelijker wanneer je werkt met titels en subtitels. Je past een H1 toe en gebruikt verschillende H2’s en eventueel H3 titels.

Tip 6: een snelle website

Het mag dan niet een directe SEO-tip zijn, maar zorg ervoor dat je website snel is. Wanneer deze langzaam is, zullen bezoekers sneller op zoek gaan naar andere opties en dus jouw pagina snel verlaten. Op deze manier behoud je de bezoekers in ieder geval.

Tip 7: gebruiksvriendelijk voor alle toestellen?

Vandaag de dag wordt er meer en meer gebruik gemaakt van telefoons, tablets en laptops. De computer, en zelfs de laptop nemen steeds meer af. Wees er dus van bewust dat jouw bezoekers en lezers wellicht gebruik maken van hun smartphone. Zorg ervoor dat je website volledig responsive is en zich aanpast aan het scherm en toestel.

Tip 8: Meta-description

De meta description is het stukje tekst dat jouw pagina, bericht of blog omschrijft. Als je opzoek gaat naar een onderwerp via Google, zie je per website vaak een korte omschrijving staan. Dit is de meta description. Dit is belangrijk om Google, maar ook om mensen over te halen om jouw bericht of pagina te bekijken. Dit is dus naast de titel een moment om de lezer te overtuigen om jouw pagina te bekijken

Tip 9 : Hoeveelheid woorden

Er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag hoe lang een artikel moet zijn. Dit hangt vooral af van de lezers en jouw schrijfstijl. De meningen zijn dus sterk verdeeld, maar zorg er in ieder geval voor de tekst minimaal 500 woorden bevat, dan vindt Google het interessant. Langere teksten zijn vaak wel beter, maar zorg ervoor de kwaliteit van de tekst goed is en er aantrekkelijk zaken beschreven worden. Ga dus niet zomaar meer schrijven om ‘beter’ te worden voor Google.

Tip 10: interne en externe links

Gebruik in je blog of pagina regelmatig linkjes naar andere pagina’s of blogs op je website, maar ook af en toe naar een andere externe pagina. Dit maakt jouw pagina weer interessanter voor Google. Let hierbij wel op dat je de link op het juiste woord zet. Gaat je tekst dus over SEO, dan zet je een link op SEO en niet op een willekeurig woord.

Verder dien je ervoor te zorgen dat de link de lezer niet afleidt, zorg er dus voor dat de pagina in een nieuw tabblad geopend wordt.

Heeft deze blog jou aangesproken en wil je hier meer over weten? Dan raden we je aan om verder te Googlen naar blogs over zoekmachine optimalisatie. Het internet staat vol met dit soort blogs en filmpjes.

https://web-wings.nl/wat-is-seo-zoekmachine-optimalisatie-101/

Gerelateerde artikelen

Promotiemateriaal naar uw wens

Bereik meer klanten met dé digital agency van Groningen

Ondernemingsplan laten schrijven