ACT Therapy: wat is dat eigenlijk?

Wat houdt ACT Therapy in?

ACT is de afkorting van Acceptance and Commitment Therapy. Het is een relatief nieuwe vorm van gedragstherapie, want het is in de 20e eeuw ontwikkeld. Het is een therapie die u leert om mogelijkheden te benutten, in plaats van alleen te focussen op klachten waar u geen invloed op hebt.

Hoe kan deze therapie u helpen

Tijdens de sessies van ACT Therapy leert u negatieve gevoelens los te laten. Door het verdwijnen van negatieve gevoelens krijgt u meer ruimte in uw hoofd voor positieve zaken. Dankzij de therapie leert u te accepteren dat er dingen in het leven zijn die u niet kunt beïnvloeden. Door dit te accepteren, kunt u uw focus verleggen naar de zaken die u wél kunt beïnvloeden en op die manier investeren in uw toekomst.

Zes kernprocessen

De ACT behandeling gaat uit van zes kernprocessen. Deze kernprocessen staan met elkaar in verband. Onder de kernprocessen valt cognitieve defusie, acceptatie, zelf-als-context, mindfulness, verhelderen van waarden en bereidheid/commitment. Dat heeft misschien wat meer uitleg nodig. Cognitieve defusie is het scheiden van cognities en gedrag. U leert daarbij dat u anders kunt handelen dan uw gedachten u ingeven. Zelf-als-context houdt in dat u leert uzelf in context te zien met uw omgeving. U leert in te zien dat uw problemen niet zijn wie u bent. Mindfulness is de vaardigheid om oordeelsvrij uw innerlijke ervaringen te observeren en te ondergaan.

Effectiviteit

Acceptance and Commitment Therapy is een bewezen effectieve behandelmethode. Onderzoek toont aan dat het mensen kan helpen bij verschillende psychische en lichamelijke problemen. Hier is zowel empirisch als wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. U kunt bij klachten waar ACT bij helpt denken aan bijvoorbeeld eetstoornissen, epilepsie, autisme, depressie, fobieën en chronische pijn. Het kan u zelfs helpen bij het stoppen met roken.

https://invivoclinics.nl/

Comments are closed.