Gezondheid

Hoe houd je je geest scherp?

U kunt het geheugen verbeteren met een aantal fundamentele goede gewoontes. Iedereen heeft af en toe een ‘ouderdoms momentje’. Misschien ben je de keuken ingegaan en kan je niet herinneren waarom, of kan je een bekende naam omhoog krijgen tijdens een gesprek. Geheugenverlies kan op elke leeftijd optreden, maar verouderen alleen is over het algemeen geen oorzaak van cognitieve afname. Wanneer significant geheugenverlies bij ouderen optreedt, komt het doorgaans niet door vergrijzing, maar door organische stoornissen, hersenletsel of neurologische ziekte.

Goede gewoontes

Studies hebben aangetoond dat u cognitieve afname kan helpen voorkomen en het risico op dementie vermindert met enkele goede gezondheidsgewoonten:

  • fysiek actief blijven

  • genoeg slaap krijgen

  • niet roken

  • goede sociale contacten hebben

  • het beperken van alcohol tot een drankje per dag

  • Het eten van een evenwichtig dieet met verzadigde vetten.


Bepaalde gezondheidstoestanden die cognitieve vaardigheden kunnen verminderen zijn: diabetes, hoge bloeddruk, slaapapneu, depressie en een hoge cholesterol. Als u een van deze gezondheidsproblemen hebt, kunt u actie ondernemen door uw arts te raadplegen. Als je al meteen aan zelf wilt werken, hebben we hier al een paar tips voor je.

Blijf leren

Een hoger opleidingsniveau is geassocieerd met het beter mentaal functioneren in op oudere leeftijd. Deskundigen denken dat onderwijs kan helpen om het geheugen sterk te houden door een persoon in de gewoonte te krijgen om mentaal actief te zijn. Uitdaging van de hersenen met mentale oefening wordt geacht processen te activeren die individuele hersencellen ondersteunen en communicatie tussen hen stimuleren. Veel mensen hebben banen die hun mentaal actief houden, maar het volgen van een hobby, het leren van een nieuwe vaardigheid of het vrijwilligerswerk voor een project dat een vaardigheid omvat die je gewoonlijk niet gebruikt, kan op dezelfde manier functioneren en het geheugen verbeteren. Tevens kan je het ook verder opzoeken met alternatieve oefeningen. Ga wat legpuzzels kopen en en stimuleer die hersenen van je!

Gebruik al je zintuigen

Hoe meer zintuigen je gebruikt om iets te leren, hoe meer betrokken je hersenen zijn bij het behoud van de herinnering. In een studie werden volwassenen een reeks emotioneel neutrale afbeeldingen getoond, die elk samen met een geur worden gepresenteerd. Ze werden niet gevraagd om te onthouden wat ze zagen. Later werden ze een reeks afbeeldingen getoond, deze keer zonder geuren, en gevraagd aan te geven wat ze eerder gezien hadden. Ze hadden een uitstekende herinnering voor alle geur-gepaarde foto’s, en vooral voor degenen die geassocieerd zijn met aangename geuren. Brainbeeldvorming gaf aan dat de piriforme cortex, de belangrijkste geurverwerkingsgebied van de hersenen, actief werd toen mensen objecten die oorspronkelijk met geuren waren geparkeerd, zagen, hoewel de geuren niet meer aanwezig waren en de proefpersonen hen niet hadden herinnerd. Zo daag al je zintuigen uit.

Geloof in jezelf 

Mythen over veroudering kunnen bijdragen aan een gebrekkig geheugen. Ouderen doen het erger op geheugentaken wanneer ze blootgesteld worden aan negatieve stereotypes over veroudering en geheugen, en beter als de berichten positief zijn over geheugenbehoud in de oude tijd. Mensen die geloven dat ze niet in de gaten zijn van hun geheugenfunctie hebben minder kans om te werken aan het behoud of verbeteren van hun geheugenvaardigheden en hebben daarom meer kans op cognitieve achteruitgang. Als u denkt dat u uzelf kunt verbeteren en u dat geloof in de praktijk vertaalt, heeft u een betere kans om uw gedachten scherp te houden. 

Prioriteer je hersengebruik 

Als u geen geestelijke energie nodig heeft om te onthouden waar u uw sleutels heeft gelaten of wanneer uw kleindochter’s verjaardagsfeest is, kunt u zich beter concentreren op leren en onthouden van nieuwe en belangrijke dingen. Profiteer van agenda’s en planners, kaarten, winkellijsten, mappen en adresboeken om routine-informatie toegankelijk te houden. Geef een plaats thuis voor uw bril, portemonnee, sleutels en andere artikelen die u vaak gebruikt. 

Herhaal wat u wilt weten 

Als je iets wilt herhalen die je net hebt gehoord, lees of dacht, herhaal het hardop of schrijf het neer. Op die manier versterkt u het geheugen of de verbinding. Bijvoorbeeld, als je net iemand’s naam hebt gehoord, gebruik het als je met hem of haar spreekt: ‘Dus, Jan, waar heb je Sara ontmoet?’ 

Voer het uit

Herhaling is het meest krachtig als leermiddel wanneer het op een juiste tijdstip is. Het is het beste om niet in een korte periode iets te herhalen, alsof je een tentamen hebt. In plaats daarvan, herhaal de noodzaak na steeds langere perioden – een keer per uur, dan elke paar uur, dan elke dag. Uitbreiden van studieperioden helpt het geheugen te verbeteren en is bijzonder waardevol als u gecompliceerde informatie probeert te beheersen, zoals de details van een nieuwe werkopdracht.